15تکنیک مهم افزایش نرخ انگیجمنت در اینستاگرام

تا به حال به این فکر کردید چطور می‌توانید با استفاده از ارزیابی نرخ انگیجمنت، پیج اینستاگرامتان را رشد دهید! در این مقاله به طور مفصل درباره  انگیجمنت و تکنیک های افزایش آن صحبت خواهیم کرد. در انتها نیز چند سایت برای اندازه گیری نرخ تعامل معرفی می‌کنیم.

اینستاگرام (Instagram) شبکه  اجتماعی هم رسانی عکس و ویدئو است، که کوین سیستروم و مایک کرایگر آن را تاسیس کردند و هم‌اکنون شرکت فیسبوک مالکیت آن را بر عهده دارد. این نرم افزار این امکان را به کاربران خود می‌دهد که عکس‌ها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، تامبلر و فلیکر هم رسانی کنند. کاربران همچنین می‌توانند از فیلترهای دیجیتال برای تصویرشان استفاده نمایند. ویکی پدیا

این سرویس به سرعت محبوبیت بسیاری کسب کرد و هم اکنون، بیش از 100میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. اینستاگرام چهارمین شبکه اجتماعی از نظر تعداد کاربران فعال در ماه است. فیسبوک، یوتیوب و واتساپ در رتبه‌های اول تا سوم بیشترین تعداد کاربران را در سراسر جهان دارند. جالب است بدانید بیش از 80 درصد کاربران اینستاگرام حداقل یک برند را فالو کردند.

امروزه اکثر کسب و کارها به این شبکه  اجتماعی روی آوردند تا با جذب مخاطبان از این طریق بتوانند کسب و کارشان را رشد دهند. اما اینکه بتوانند با مخاطب تعامل درستی داشته باشند و به اصطلاح مخاطب را نگه دارند نیازمند رعایت یکسری اصول است. در این مقاله همراه ما باشید تا 12 قدم مهم افزایش تعامل در اینستاگرام را بررسی کنیم.

اما قبل از شروع باید بدونیم:

انگیجمنت (Engagement) چیست؟

در دنیای بازاریابی دیجیتال، هر کسب و کاری اگر ارتباط مداوم با کاربر داشته باشد یعنی با کاربر تعامل دارد. هر چه این ارتباط بیشتر و باکیفیت تر باشد به رشد کسب و کار کمک بیشتری خواهد کرد. اما این تعامل در بسترهای گوناگون، متفاوت است. به عنوان مثال در فضای اینستاگرام، ارتباط با کاربر از طریق لایک کردن، کامنت گذاشن، اشتراک گذاری محتوا صورت می‌گیرد.

محاسبه نرخ انگیجمنت اکانت در اینستاگرام، به صورت زیر است:

 

نرخ انگیجمنت

 

انگیجمنت در اینستاگرام 10 برابر فیسبوک و 54 برابر پینترست و 84 برابر توئیتر است.

حال ممکن است این سوال برایتان پیش آید که چرا برای محاسبه درصد انگیجمنت از پارامترهای share و save استفاده نشده است؟ زیرا که اگر بخواهیم مقایسه درستی از پیج خودمان و رقبا داشته باشیم، به دلیل عدم دسترسی به این پارامترها در پیج‌های رقبا، به صورت گفته شده محاسبه می کنیم.

عوامل تاثیرگذار در انگیجمنت

  • website click
  • profile visit
  • like
  • reach
  • view
  • share
  • comment
  • impression
  • follower
  • saved posts

کلیک وب سایت، مشاهده پروفایل، لایک کردن، ریچ یا تعداد کاربرانی که پست و استوری های شما را مشاهده می‌کنند، به اشتراک گذاشتن، تعداد ویو های پست و استوری، کامنت ها، ایمپرشن یا تعداد دفعاتی که پست و استوری های شما توسط افراد دیده می‌شود، تعداد فالوورها و پست‌های ذخیره شده از عوامل تاثیرگذار در انگیجمنت می‌باشند.

به طور میانگین درصد استاندارد انگیجمنت در پیج ها با دنبال کننده‌های متفاوت به صورت زیر است:

 

 

خب تا اینجای مقاله متوجه شدیم معنای انگیجمنت چیست و چطور باید آن را محاسبه کرد، حال می‌رسیم به تکنیک‌های افزایش انگیجمنت و در اخر هم چند سایت برای محاسبه انگیجمنت معرفی می کنیم.

تکنیک های افزایش انگیجمنت

امروزه برندها نیاز دارند تا اطلاعاتی درباره ی نرخ انگیجمنت پیج شان جهت ارزیابی کارایی‌ بدانند. در ادامه به معرفی تکنیک‌های مهم جهت افزایش نرخ انگیجمنت یا تعامل می‌پردازیم:

1- در زمان مناسب پست بگذارید. برای این کار باید رفتار مخاطبتان را بشناسید. در بخش Insight در قسمت Audience اطلاعات خوبی راجع به مخاطبتان می‌توانید بدست بیاورید. می‌توانید در زمان‌هایی که مخاطبان فعالیت بیشتری دارند، پست بگذارید.

در شناخت مخاطب بررسی پرسونا نیز کمک کننده است. پرسونا در واقع یک شخصیت خیالی را به تصویر می‌کشد که مخاطب ایده‌آل برند شما است. برای ترسیم پرسونای مخاطب به مواردی از جمله سن، جنسیت، تحصیلات، شغل، علایق شخصی و … باید موردنظر قرار بگیرد.

 

2- به طور مداوم و مرتب پست بگذارید. سعی کنید از انواع محتوا برای پست و استوری استفاده کنید. با آزمایش کردن متوجه خواهید شد که مخاطبتان کدام نوع از محتوای شما را بیشتر می‌پسندد.

برای پست گذاشتن زمانبندی مشخص داشته باشید. از تقویم محتوایی کمک بگیرید. طبق بررسی‌های انجام شده بر روی اکانت‌های بیزینسی موفق، بهترین تعداد پست در 24 ساعت یک الی دو تا است.

برای اطلاع بیشتر از تقویم محتوایی و نحوه ی اجرای آن این مقاله را مطالعه فرمایید.

 

 

3- برای پیج‌تان محتوای قابل ذخیره خلق کنید. یعنی اینکه آنقدر تاثیر گذار باشد تا مخاطب آن را Save یا ذخیره کند. کامنت‌ها، به اشتراک‌گذاری‌ها و ذخیره  پست‌ها در اینستاگرام بسیار مهم هستند. یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید انگیجمنت را افزایش دهید، محتوایی خلق کنید که مخاطب را به ذخیره ی آن تشویق کند. همچنین استفاده از پست‌های چند اسلایدی که حاوی اطلاعات و نکات ارزشمند است می‌تواند باعث ذخیره  آن توسط مخاطب شود.

 

 

4- اطلاعاتی را به اشتراک بگذارید که مخاطبانتان آن را دوست دارند. محتوای داده محور جزو ترندهای سال 2020 بوده و می‌توان گفت، این روش باعث افزایش انگیجمنت می‌شود.

 

 

5- کپشن طولانی بنویسید. شما می‌توانید بیشتر از 2200 کاراکتر در کپشن خود بگذارید. بنابراین یکی از تکنیک راحت افزایش انگیجمنت این است که متن بیشتری را در کپشن جای دهید. البته این به این معنا نیست که در همه حال کپشن‌های طولانی بنویسید، اما نوشتن یک جمله  کامل به جای استفاده از چند اموجی می‌تواند باعث افزایش تعامل شود.

سعی کنید در اخر از کاربرانتان سوال بپرسید و در کامنت‌ها با آن‌ها در ارتباط باشید.

 

 

6- درباره  برند و بیزینستان به مخاطبتان بگویید. بررسی‌ها نشان داده برندهایی که واقعیت خودشان را نشان می‌دهند، مخاطب‌های بیشتری را جذب می‌کنند.

 

 

7- از طنز استفاده کنید. استفاده از فیلتر AR در استوری، اضافه کردن میم (MEMS) و یا گیفت (GIFTS)، میزان تعامل را بالا می‌برد. وقتی چیز جالب و عجیبی پست می‌کنید، این میزان افزایش می‌یابد. اگر بتوانید لحظات فانی را در استراتژی خود داشته باشید، آماده شوید تا لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و کامنت‌های واقعی ببینید!

 

 

8- هشتگ را فراموش نکنید! روی هشتگ گذاری بیشتر زمان بگذارید. اگر می‌خواهید تعاملتان را افزایش دهید، با دانستن اینکه کدام هشتگ مناسب پست شماست، کاربران بیشتری می‌توانند شما را پیدا کنند. استفاده از حتی یک هشتگ می‌تواند انگیجمنت پست شما را تا 12/5 برابر افزایش دهد. قبل از استفاده از هشتگ، حتما پست‌هایی که از این هشتگ استفاده کردند را بررسی کنید. برای هشتگ زدن در استوری از استوری هشتگ استفاده نمایید. از هشتگ‌های مرتبط استفاده و به تعداد هشتگ ها دقت کنید. در حد 7 الی 8 مناسب است. حتی المکان برای برند خود هشتگ اختصاصی ایجاد کنید.

 

 

9- محتوای قابل اشتراک گذاری خلق کنید. کلید این کار این است که محتوایی خلق کنید که می‌دانید مخاطبان آن را دوست دارند و می‌خواهند آن را به اشتراک بگذارند.

 

 

10- محتوای ویدئویی خلق کنید. لزومی نداره هزینه کنید و ویدئوهای حرفه‌ای بسازید، همین که به صورت ساده کار شما را نشان دهد کافی است.

 

 

11-از تم رنگی و گرافیکی خاص استفاده کنید. 60 درصد برندهایی که عملکرد خوبی در اینستاگرام دارند در طراحی پست‌های خود از قاعده مشخصی تبعیت می‌کنند.

 

12- از گذاشتن استوری غافل نشوید. استوری پرطرفدارترین قابلیت اینستاگرام است. به طور میانگین روزانه 500 میلیون کاربر در اینستاگرام استوری می‌گذارند. همچنین سعی کنید از استیکرهای استوری استفاده کنید. استفاده از استیکرهای استوری باعث می‌شود تا مخاطبان نظراتشان را با شما به اشتراک بگذارند. استیکر سوال (The Question Sticker)، استیکر کوئیز (The Quiz Sticker)، استیکر شمارش معکوس (The Countdown Sticker) از جمله استیکرهای محبوب استوری هستند. استفاده از این استیکرها باعث افزایش تعامل با مخاطب می‌شود.

 

 

برای اطلاع بیشتر از بهترین استیکر های استوری،  این مقاله رو مطالعه بفرمایید: 13 تا از بهترین استیکرهای استوری اینستاگرام

13-  برای پستاتون CTA بگذارید. Call To Action به معنای دعوت به انجام دادن عملی است. اما مفهوم آن در بازاریابی یعنی جواب دادن سریع و  تشویق فروش به کاربر می‌باشد. CTA خوب به کاربر می‌گوید چه کاری و چگونه باید آن را انجام دهد.

ثبت نام رایگان (از طریق لینک در بیو)، امکان تماس و بیشتر بدانید، سه مورد از مهم‌ترین فاکتورهای  CTA در اینستاگرام هستند.

 

 

14- سعی کنید انواع مختلف محتوا را امتحان کنید. تست A/B را انجام دهید. اگر نمیدانید تست A/B چیست این مقاله را مطالعه فرمائید. بررسی‌ها نشان داده قصه گوئی بیشتر از سخنرانی تاثیر بیشتری بر روی مخاطب می‌گذارد.

 

 

15- با ترندها پیش بروید. می‌توانید از ابزارگوگل ترندز به صورت رایگان برای موضاعات استفاده کنید. به طور معمول موضوعات پرطرفدار را می‌توانید در صفحه اول این سایت مشاهده کنید. نتایج این ابزار بر اساس موتور جستجوی گوگل است و از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کند.

 

 

در ادامه به معرفی چند سایت رایگان برای محاسبه ی نرخ انگیجمنت می‌پردازیم:

1- سایت analisa.io

 

به صورت رایگان می‌توانید تا حدودی از امار این سایت استفاده کنید. اما در صورتی که بخواهید انالیز حرفه‌ای تری صورت گیرد باید پلن مورد نظر را خریداری فرمایید.

 

2- ُسایت inbeat.co

این ابزار به صورت رایگان در دسترس است و کافیست نام پیج را بنویسید و نتایج را مشاهده فرمایید. میانگین تعداد لایک ها و کامنت ها به ازای هر پست، نسبت تعداد کامنت ها به هر 1000 لایک و نمودار روند لایک و کامنت گرفتن را بررسی و نشان می‌دهد. توجه داشته باشید برای استفاده از این ابزار باید در وب سایت ثبت نام کنید.

 

3- سایت phlanx.com

از این وب سایت نیز به صورت رایگان می توانید برای محاسبه درصد انگیجمنت استفاده کنید. اما برای بدست آوردن آمار حرفه ای باید پلن موردنظر را خریداری فرمایید.

در ویدئوی زیر نیز نکاتی درباره افزایش تعامل با مخاطب گفته شده است. شک نکنید با انجام تمام این موارد تعامل بالایی با مخاطبان برقرار می کنید و برندتان را توسعه می دهید. فقط باید در این راه استمرار و صبر داشته باشید!

 

 

و در نهایت اگر بخواهید از جزییات جدیدترین معیار تعامل اینستاگرام که سیوپست است مطلع شوید، این مقاله را مطالعه فرمایید.

منبع مطالب گفته شده: https://later.com/blog/how-to-increase-instagram-engagement#saveable (با فیلترشکن باید وارد شوید)

حانیه صالح طبری

حانیه صالح طبری

رشته ی نرم افزار رو انتخاب کردم تا بیشتر بتونم تو این زمینه اطلاعاتمو بالا ببرم. سئو، تولید محتوا، کار با فتوشاپ، طراحی سایت از مواردی هستن که بهشون علاقه مندم. سعی میکنم داشته‌هام رو در طی این سال‌ها با شما به اشتراک بذارم تا با هم قدمی به سمت پیشرفت برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *