وقتی از بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ صحبت می کنیم، منظور ارتباط بلند مدت و دوسویه با مشتریان بالقوه و بالفعل است. این ارتباط با مجوز مشتری آغاز شده و با رضایت او ادامه پیدا می کند. در این زمینه پیام هایی که رد و بدل می شود، فراتر از پیام های تبلیغاتی است. بسیاری این روش را با تبلیغات ایمیلی یکی میدونند. اما اینطور نیست. در تبلیغات ایمیلی یک تبلیغ مشخص داریم و آن را از طریق ایمیل برای کاربران زیادی ارسال می کنیم. در چنین شرایطی حتی ممکنه اصول اخلاقی را زیر پا بذاریم و با خرید بانک ایمیل این کار رو انجام بدیم. در ادامه به توضیح کامل ایمیل مارکتینگ و ابزارهای آن می پردازیم.
ایمیل مارکتینگ چیست؟
ایمیل مارکتینگ در واقع یک عامل مهم در بازاریابی دیجیتاله که در آن با استفاده از ایمیل سعی به بازاریابی خدمات و فروش محصولات میکنیم. این بازاریابی میتواند شامل فروش مستقیم، جلب اعتماد کاربر، برندینگ و موارد دیگهای باشد. شما می توانید با استفاده از این روش همواره با مشتریانتان تعامل و همکاری داشته باشید.
Double opt in، A/B test، Auto resend و Exit popup از اصطلاحات رایج در ایمیل مارکتینگ هستند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.
1- Double opt in
این اصطلاح به این معنا است که از کاربر می خواهیم ایمیلش را در اختیار ما قرار بدهد، سپس یک ایمیل به صورت اتوماتیک از طرف سرویس دهنده ایمیل به کاربر ارسال می شود. با این مضمون که شما ایمیل را وارد کردید؟ آیا تایید می کنید که این ایمیل متعلق به شما است؟ اگر کاربر تایید کرد، ریدایرکت می شوذ به صفحه ی سایت، حالا اگه هدیه ای برای کاربران تازه وارد در نظر گرفتهاید اینجا ارسال می شود. تا زمانی که کاربر به ایمیلش نرود و verify نکند، به کاربران شما اضافه نخواهد شد.
هدف نهایی ما این است که با کاربر تعامل داشته باشیم و به او خدمات بدهیم. اگر کاربر ایمیل را اشتباه وارد کرده باشد، double-opt-in برای او ارسال نمی شود. توصیه می شود از این تکنیک استفاده نکنیم و به ارسال تنها یک ایمیل اکتفا کنیم.
1- A/B test
این تکنیک فقط برای ایمیل مارکتینگ استفاده نمی شود بلکه در تمام حوزه های دیجیتال و غیر دیجیتال کاربرد دارد. به این صورت که برخی از آپشن ها را با این روش تست می کنیم ، سپس اگر نتیجه اثربخش بود استفاده می کنیم.
به عنون مثال بین دانلود رایگان و تخفیف نمیدانیم کدام یک متقاضی بیشتری دارد. بر روی 700 نفر از کاربران دانلود رایگان و 700 نفر دیگر تخفیف ویژه لحاظ می کنیم. بعد آمار را نگاه می کنیم که کدام یک بیشتر کلیک می خورد. سعی کنیم پارامترها برای هر دو گروه ثابت باشد به غیر از یک مورد. به عنوان مثال همه ی موارد ثابت فقط عامل زمان را تغییر می دهیم(برای یک گروه 10 صبح و برای دیگری 12 ظهر ایمیل ارسال شود تا بفهمید بیشترین کلیک چه زمانی رخ می دهد ).
3- Auto resend
اجازه بدید با مثال این تکنیک رو توضیح بدیم. به عنوان نمونه در روز در زمان ثابتی (مثلا ساعت 10 صبح ) برای 1000 نفر از کاربران ایمیل فرستاده می شود. 800 نفر آن ایمیل را باز می کنند اما 200 نفر آن را باز نمی کنند. ممکنه ندیده باشند یا حذف شده باشد. چند روز بعد برای آن افرادی که ایمیل قبلی رو ندیدند دوباره ایمیل رو ارسال می کنیم. این تکنیک بسیار تاثیرگذار بوده و پیشنهاد میشود از این تکنیک استفاده کنید.
4- Exit popup
یک روش استفاده از پاپ آپ به این صورت است که وقتی شما می خواهید تب مرورگر رو ببندید، قبل از بستن زمانی که موس از یک حدی بالاتر میرود یک پاپ آپ ارسال می شود. معمولا هم به این صورت است که قبل از بستن کاربر رو ترغیب به دریافت چیزی میکنند.
چرا ایمیل مارکتینگ؟
ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا لازم است از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟ مهمترین دلیل این است که تمام ابزارهای ایمیل مارکتینگ و آموزشهای آن به صورت رایگان در اینترنت وجود دارد و شما بدون پرداخت هیچ هزینهای به راحتی میتوانید از این سرویس استفاده کنید و کاربران زیادی رو جذب کنید و به درامد بیشتری برسید.
تعامل و ارتباط بلندمدت با مشتریان بالقوه و رضایت آنها هدف اصلی ایمیل مارکتینگ است. اما مبحث تبلیغات ایمیل به این معنا نیست. در تبلیغات ایمیلی، یک متن تبلیغ ثابت داریم و اون رو از طریق ایمیل برای کاربران زیادی ارسال میکنیم. شما میتوانید با استفاده از راههای بازاریابی دیجیتال، ایمیلهای کاربران را دریافت کنید و سپس از طریق ابزارهای ایمیل مارکتینگ برای آنها ایمیلهای متناسب با کسب و کارتون رو ارسال کنید.
یکی از اشتباهات رایج در این حوزه خرید بانک ایمیل است. این امکان وجود دارد که ایمیلهای شما به عنوان هرزنامه شناسایی شود و اینکه تضمینی برای واقعی بودن ایمیلها وجود ندارد. در نتیجه سعی کنید خودتان لیست را بسازید و نام و آدرس خودتان یا کسب و کارتان را در انتهای ایمیل قرار بدید. و همچنین سعی کنید عنوانی که تعیین می کنید غیرواقعی و وغیر معمول نباشد.
یکی از بدترین روشهای ارسال ایمیل این است که به همهی کاربران ایمیل بزنید و درخواست خرید محصولتان را داشته باشید. در ایمیل مارکتینگ نباید هدفتان تنها فروش محصول باشد. باید بتوانید با کاربران ارتباط برقرار کنید و برای ماندگاری آنها سعی کنید نکات و مطالب مفید را به آن ها بگید.
کاربرانی که در سرویس ایمیلی شما عضو شدند درواقع به شما اعتماد کردند، پس باید در این خصوص حواستان باشه که در سریعترین زمان ممکن این اعتماد رو با احترام پاسخ بدید. در این راستا برنامهریزی زمانی میتواند کمککننده باشد، وقتی در زمان مشخصی ایمیل ارسال بشود امکان ماندگاری در ذهن کاربر وجود دارد.
از ابزارهای ایمیل مارکتینگ میتوان به Mailer lite، Mail chimp، Constant contact، Send grid اشاره کرد. که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.
ابزار send grid
برای ارسال خبرنامه ها به تعداد زیاد استفاده از این ابزار پیشنهاد می شود. ایجاد و ویرایش قالب های ایمیل، ارزیابی ایمیل های ارسالی، کمپین ها، تست A/B و غیره از قابلیت های این ابزار است. استفاده از پلن رایگان این ابزار محدودیت 30 روزه دارد و بعد از اتمام باید خریداری کنید.
ابزار constant contact
از این ابزار بیشتر برای کسب و کارهای کوچک استفاده می شود. دارای قالب های آماده برای کمپین های ایمیلی، چت آنلاین، مدیریت داده ها، برنامه ریزی برای ایمیل ها، نظر سنجی و غیره است. برای استفاده از پلن رایگان این ابزار محدودیت زمانی وجود دارد و برای استفاده در مدت زمان بیشتر باید پلن را خریداری کنید.
ابزار mail chimp
از ابزار های قدیمی این حوزه است و محبوبیت زیادی بین کاربران دارد. در صورت استفاده از پلن رایگان این سرویس در ماه حداکثر میتوانید 1200 ایمیل برای لیست 2000 تایی از کاربرانتان استفاده کنید. قالبهای آماده برای ایمیل، فرم های قابل شخصی سازی، ویرایشگر پیشرفته، تست A/B، مدیریت و تقسیم بندی کاربران، کمپین، بازاریابی CRM و ساخت فرم ثبت نام از جمله امکانات این ابزار هستند.
ابزار mailer lite
یکی از پلتفرم های ارسال ایمیل است که در ایران دارای محبوبیت زیادی است. اگر تعداد کاربران شما کمتر از 1000 است میتوانید از پلن رایگان این ابزار استفاده کنید. امکان گروه بندی کاربران هم وجود دارد و میتوانید آمار خوبی از وضعیت ایمیل ها بدست بیارید. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، استفاده از این ابزار گزینه ی خوبی برای ایمیل مارکتینگ است.
یکی دیگر از مزیتهای ایمیل مارکتینگ بازگشت سرمایه است. به این معنا که در ازای خرجی که میکنین میتونین میزان سود دریافتی رو حساب کنین. اگر این بازاریابی به خوبی انجام بشه، مقدار بازگشت سرمایه رو به افزایش خواهد بود.
این انتخاب با شماست که از کدام ابزار استفاده کنید، اگر دوست دارید از تجربیات فرین آکادمی در استفاده از ابزار های ایمیل مارکتینگ بدانید، توصیه میکنم ویدیو زیر را تماشا کنید.
در ادامه به معرفی یکی از سرویس های خوب ایرانی در این حوزه می پردازیم:
پاکت، سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی است که امکانات جذاب و منحصر به فردی بهرهگیری از تیم پشتیبانی قوی ارائه میکند. از امکانات این سرویس بخش بندی مخاطبان، ایمیل های مناسبتی، بهینه سازی ارسال ایمیل، بیش از 70 قالب آماده، دارای ابزار Drag & Drop، امکان تست A/B، اتوماسیون بازاریابی، ایمیل های تراکنشی، طراحی به صورت Html و گزارش های پیشرفته است.
در این مقاله به توضیح ایمیل مارکتینگ و تاثیر آن بر کسب و کار پرداختیم. فهمیدیم که بازاریابی ایمیلی فقط ارسال تعداد زیادی ایمیل به کاربر نیست، بلکه هدف تعامل با کاربر و جلب اعتماد وی برای خدماتدهی است. انجام همچین کاری سخت نیست اما باید به یکسری نکات و اصول توجه کرد تا به موفقیت رسید.